Pri spaľovacom motore je otáčanie kľukového hriadeľa nerovnomerné. Pri expanzii sa otáčanie zrýchľuje, pri ďalších troch dobách sa spomaľuje. Na zamedzenie nerovnomerného otáčania hriadeľa a prekonanie hornej a dolnej úvrate je na jednom konci kľukového hriadeľa zotrvačník. Pri pracovnej dobe akumuluje do seba prebytočnú kinetickú energiu na ďalšie tri zdvihy. Čím je zotrvačník ťažší, tím sú otáčania kľukového hriadeľa a práca motora rovnomernejšie. Zotrvačník svojou kinetickou energiou uľahčuje aj naštartovanie motora. Čím menší počet valcov má motor, tým nepravidelnejší je jeho chod a vyžaduje sa o to väčší zotrvačník. Na obvode zotrvačníka je upevnený ozubený veniec, do ktorého zaberá pastorok elektrického spúšťača.
Kľukový hriadeľ premieňa za pomoci ojníc zvislý pohyb piestov na točivý. Cez spojku, prevodovú skriňu a diferenciál poháňa kolesá automobilu. Kľukový hriadeľ sa skladá z hlavných čapov, ktoré sú spojené ramenami s kľukovými čapmi. Hlavnými čapmi je kľukový hriadeľ uložený v hlavných ložiskách vrchnej časti kľukovej skrine a na kľukových čapoch sú uložené hlavy ojníc. Hlavné ložiská kľukového hriadeľa sú dvojdielne so snímateľným vekom. Veko je upevnené skrutkami, ktorých matice musia byť dobre poistené, aby sa neuvoľnili. Vlastné ložisko opäť vytvárajú dve vložené bronzové alebo oceľové panvy, ktoré sú vyplnené ložiskovým kovom. Na prednom konci kľukového hriadeľa je ramenica pre pohon vetráka a hnacie rozvodové koleso pre pohon vačkového hriadeľa. Zadný koniec kľukového hriadeľa má prírubu, na ktorej je upevnený zotrvačník. Rozvod oleja od hlavných ložísk do ložísk ojnice sa uskutočňuje cez kanáliky, ktoré sú vyvŕtané v kľukovom hriadeli. Aby olej z kľukovej skrine neunikal, sú na koncoch kľukového hriadeľa odstrekovacie krúžky a labyrintové upchávky. Labyrintové upchávky sú drážky na obvode hriadeľa, sú to obyčajné závity, ktoré pri otáčaní kľukového hriadeľa vytláčajú olej vniknutý do drážok späť do kľukovej skrine. Osobné automobily mávajú kľukový hriadeľ vyrobený z celého kusa. Nákladné automobily mávajú hriadeľ zložený z dielov, ktoré sú spolu priskrutkované. Hlavné aj ojnicové ložiská môžu byť guľkové alebo valčekové. Pre lepšie vyváženie kľukového hriadeľa bývajú proti ramenám kľukových čapov umiestnené protizávažia. Dlhé kľukové hriadele sa vplyvom síl, ktoré na ne pôsobia, čiastočne nakrúcajú, čo zapríčiňuje chvenie hriadeľa. Na prednom konci hriadeľa býva preto umiestnený tlmič kmitov, ktorý pôsobí proti nakrúcaniu hriadeľa.
Vačkový hriadeľ je roztáčaný prevodom od kľukového hriadeľa. Má radu vačkov otvárajúcich sacie a výfukové ventily jednotlivých valcov v presne danom poradí. Sýtič ovláda množstvo vzduchu, ktorý obsahuje zmes. Počas zapnutého sýtiča prúdi do karburátora menšie množstvo vzduchu. Škrtiaca klapka pri zošliapnutom plynovom pedáli sa škrtiaca klapka otvorí. Benzín a vzduch prúdia do valcov rýchlejšie a motor zvyšuje otáčky. Sacie potrubie prechádza ním palivo pred vstupom do valca. Benzín sa pritom mení na pary a zmes sa premieňa na výbušný plyn. Akceleračná pumpička začne hnať viac benzínu do prúdu vzduchu nad difuzérom. Obohatená zmes zvyšuje výkon motora. Plaváková komora - malý zásobník benzínu. Plavák spolu s ihlovým ventilom v nej udržujú stabilné množstvo benzínu.Valec býva obyčajne z liatiny a jeho vnútorná valcová dutina, v ktorej sa pohybuje piest, musí byť presne vybrúsená. Valec je hore uzavretý tzv. hlavou valca, ktorá je snímateľná, s valcom je spojená skrutkami. Hlava valca býva odliata z hliníka, ktorý je ľahký a má dobrú tepelnú vodivosť. Pri motocykloch bývajú aj valce odliate z ľahkých zliatin a majú iba liatinové vložky. Aby styčné plochy dobre tesnili, vkladá sa medzi hlavu valca a valec kovoazbestové tesnenie, ktoré odoláva vysokým teplotám vznikajúcich vo valci. Pri viacvalcových motoroch bývajú obyčajne valce odliate vcelku, v takomto prípade hovoríme o bloku valcov. Na motoroch chladených vodou bývajú dvojité steny valcov, ktoré vytvárajú tzv. chladiaci plášť. Valce motorov chladených vzduchom majú chladiace rebrá. Valce viacvalcových motorov bývajú najčastejšie usporiadané v jednom rade za sebou v zvislej polohe tzv. jednoradové motory. Niekedy bývajú valce motorov usporiadané v dvoch radoch proti sebe s protiľahlými ležatými valcami, tzv. motory s protiľahlými valcami, alebo s valcami umiestnenými šikmo proti sebe v tvare písmena V, tzv. vidlicové motory alebo ‘V motory’. Hlava valca uzaviera a utesňuje valec motora zhora. Má rôzny tvar podľa voľby kompresného priestoru a usporiadania rozvodu. Sú v nej sedlá ventilov, otvor pre zapaľovaciu sviečku i otvory pre chladiacu vodu, sacie a výfukové kanály s vedením ventilov, náliatky pre obrubu sacieho a výfukového potrubia.
Použitie motora v osobných automobiloch
K pohonu vozidiel slúži ako hnací (trakčný) motor prevažne tepelný motor. Spaľovací motor je tepelný motor s vnútorným spaľovaním paliva. Spaľovacie motory sú stroje s priamou premenou energie. Spaľovaním paliva vzniká v pracovnom priestore tlaková energia, ktorú pomocou kľukového mechanizmu menia na mechanickú prácu. Obeh. ktorý reprezentuje premeny v pracovnom priestore je otvorený obeh.
Štvordobý zážihový motor poskytuje automobilu hnaciu silu pomocou presne časovaných výbuchov paliva - zmesi vzduch a benzínu. Zážihy sa odohrávajú vnútri vo valcoch a sila ich výbuchov tlačí piesty valcov smerom dole. Ich pohyb roztáča kľukový hriadeľ, ktorý cez prevod poháňa vačkový hriadeľ. Ten ovláda otváranie a zatváranie ventilov, takže zážih v každom z valcov prichádza v správny okamih. Štvortaktný motor je v porovnaní s dvojtaktným motorom výhodnejší, pretože má pravidelný chod a spoľahlivo a hospodárne pracuje pri rôznych otáčkach kľukového hriadeľa. Výhodou je aj veľká objemová účinnosť pre nasávanie zmesi. Nevýhodou je väčšia zložitosť.