Konštrukcia naftového motora je obdobná konštrukcii bnzínového motora: rozdiel je iba v pracovnej činnosti. Na obraze je znázornený motor s vysutými ventilmi. Vpredu vidieť výfukový kanál, ktorý sa zatvára výfukovým ventilom a za ním je nasávací kanál, ktorý zatvára nasávací ventil.
Naftový motor nemá karburátor, lež vstrekovacie čerpadlo, ktoré sa poháňa od motora. Každý valec motora má vstrekovač, ktorý je spojený rúrkou so vstrekovacím čerpadlom. Spodný koniec vstrekovača zasahuje do komôrky, ktorá je buď jedným väčším otvorom, alebo niekoľkými menšími otvormi spojená s vnútorným priestorom valca. Do hlavy valca je zboku zaskrutkovaná žeraviaca sviečka, ktorej špirála vniká postranným otvorom do komôrky. Vstrekovače sú upevnené v hlave valca pomocou strmeňov.
Žeraviaca sviečka sa používa na to, aby sa mohol lepšie spúšťať studený motor. Ak vodič zapne spínač žeravenia, začne prúd prechádzať z akumulátora do žeraviacich sviečok. Špirály žeraviacich sviečok sa rozžeravia a ohrievajú vnútorné priestory komôrok.
Činnosť štvortaktného naftového motora
I. takt: Nasávanie
Piest sa pohybuje z hornej úvrate do dolnej úvrate, nasávací ventil sa otvorí a do valca sa nasáva čistý vzduch.
II. takt: Kompresia
Nasávací ventil sa zatvorí a nasatý vzduch sa pri pohybe piesta do hornej úvrate stláča asi na 30 až 60 kp/cm2. Týmto veľkým stlačením sa vzduch zohreje asi na 500 a6 850 °C.
III. takt: Expanzia - vstrekovanie a vznietenie paliva
Pred hornou úvraťou piesta vstrekne vstrekovač do komôrky pomerne dosť veľkým tlakom naftu, ktorá sa od teplého stlačeného vzduchu vznieti, v dôsledku čoho sa v komôrke zvýši tlak. Čiastočne horiacu naftu veľký tlak vrhá malými otvormi z komôrky do pracovného priestoru valca. Tým sa dosiahne lepšie premiešanie horiacej nafty s ostatným vzduchom vo valci. Nafta vo valci zhorí a vzniknutým teplom vzrastie tlak na piets, ktorý vykonáva užitočnú prácu.
Nafta nezhorí tak rýchlo, ako zhorí zápalná benzínová zmes; na zhorenie potrebuje trochu dlhší čas. Preto tlak na piest pri jeho pohybe do dolnej úvrate klesá pomalšie až do úplného zhorenia nafty. Piest zatiaľ vykonal určitú dráhu k dolnej úvrati.
IV. takt: Výfuk
Pred dolnou úvraťou piesta sa výfukový ventil otvorí a plyny začnú svojim pretlakom unikať von z valca. Výfuk pokračuje pri pohybe piesta do hornej úvrate piesta.
Tento štvortaktný pracovný obeh sa stále opakuje. Naftové motory môžu pracovať aj ako motory dvojtaktné.
Opísaný naftový motor je tzv. motor s nepriamim vstrekovaním, pri ktorom sa nafta vstrekuje do komôr. Komôrka má niekedy guľovitý tvar, aby sa vzduch pri kompresii uviedol v komôrke do vírivého pohybu. Tým sa vzduch so vstrekovaným palivom lepšie premieša.
Pri iných typoch motorov sa nafta vstrekuje priamo do valcov motora, a preto sa také motory nazývajú motormi s priamim vstrekovaním.
Ak porovnáme naftový motor s benzínovým, zistíme že naftový motor má namiesto karburátora vstrekovacie čerpadlo, ktroé v príslušnom okamihu dodáva určité množstvo nafty do vstrekovačov jednotlivých valcov motora. Pretože sa nafta v dôsledku vysokej teploty veľmi stlačeného vzduchu hneď vznieti, nemusí byť pri týchto motoroch mechanizmus zapaľovania. Vzhľadom na veľké tlaky vo valcoch naftového motora musia byť súčiastky týchto motorv dimenzované oveľa mohutnejšie než pri benzínových motoroch. Preto sú naftové motory ťažšie a drahšie než motory benzínové. Sú však v prevádzke veľmi hospodárne.
Komentáre
Prehľad komentárov
opryviť - opraviť , omlúvam sa
pravopis
(saga, 15. 5. 2009 7:37)
Dobrá stránka, poučná len treba odstrániť preklepy a opryviť pravopis - ypsilony. Teším sa aj na doplnenie obrázkov.
konštrukcii bnzínového - správne benzínového
vysutými ventilmi - správne visutými
piets - správne piest
časť zmesi unike - správne unikne (v 2-taktných motoroch)
Ottov štvordobý (štvotaktný) - správne štvortaktný - v histórii
Behom ďaľších 17 rokov - správne ďalších v histórii
plynových motorv. - správne motorov - v histórii
železnom kotli - správne kotly - v histórii
stroj s regulátorm - regulátorom v histórii
Skús najprv napísať vo WORDE a daj si kontrolu pravopisu. Nebudeš tam mať toľko preklepov. Pozri si aj vybrané slová.
oprava
(saga, 15. 5. 2009 7:38)