Š.m. je výbušný motor, ktorého pracovný obeh sa vyznačuje štyrmi presne od seba neoddeliteľnými dobami (štyrmi zdvihmi piestu - zdvih nasávací, kompresný, expanzný, výfukový), ktoré za sebou nasledujú - dve otáčky kľukového hriadeľa. Charakterizovaný je nižšou kompresiou a zvláštnym zapaľovaním.
Činnosť štvortaktného zážihového motora
V prvej dobe - nasávanie
sa otvorí nasávací (sací) ventil a piest sa pohybuje smerom dole (z hornej úvrati k dolnej ). Vzniknutý podtlak vo valci (0,05 až 0,3kp/cm2) umožní prúdenie zmesi paliva a vzduchu, pripravenej v karburátore, otvoreným sacím ventilom do valca.
V druhej dobe - kompresia (stláčanie)
sa sací ventil (piest opustí dolnú úvrať) uzavrie, Postupujúci piest (smerom k hornej úvrati) stláča zmes na 4,5 až 8kp/cm2 (oba ventily sú uzavreté), ktorá sa ohrieva (na 300 až 350 0C). Zápalná zmes sa môže komprimovať len tak, aby jej teplota neprestúpila teplotu zápalnej zmesi.
V tretej dobe - expanzia (zhorenie zápalnej zmesi a rozpínanie vzniknutých plynov)
zapaľovacia sviečka dáva elektrickú iskru, pri ktorej sa pohonná zmes zapáli a rýchlo zhorí (teplota stúpne na 2000 0C a tlak plynu dosiahne 25 až 45 kp/cm2). K zapáleniu prichádza pred dosiahnutím hornej úvrate. Rozpínajúce sa plyny tlačia na piest veľkou silou, ktorý sa pohybuje do dolnej úvrate a konajú prácu, ktorá sa odovzdáva kľukovému hriadeľu. Expanzný zdvih je jediný pracovný pochod obehu, ostatné takty energiu spotrebujú. . (Piest sa pohybuje smerom k dolnej úvrati vplyvom tlaku, ktorý vzniká horením zmesi.)
V štvrtej dobe - výfuk
sa otvorí výfukový ventil a zároveň ide piest hore (smerom z dolnej úvrati k hornej), výfukové plyny sa vytlačia z valca. Spaliny vyexpandovali na výfukový protitlak 1,05 až 1,1kp/cm2. Pred koncom zdvihu sa začne otvárať sací ventil a zatvárať výfukový. Po skončení výfuku sa pracovný obeh opakuje. Pohyb piestu hore a dole sa opakuje mnohokrát za sekundu. Každá doba š.m. prebehne za jeden zdvih, teda za polovicu otočenia kľukového hriadeľa. Všetky štyri doby prebehnú teda za dve otočenia kľukového hriadeľa.
za jízdy motor si sám přidáva plyn
(jan mako, 7. 10. 2012 10:35)